dinsdag 18 november 2008

Bangkok revisited


Daar zijn we weer, opnieuw vanuit Bangkok met een update van de laatste dagen.
Chiang Mai was tot nu toe een hoogtepunt van onze reis: de sfeer was er laid back, het hostel was kraaknet en hartverwarmend, de andere backpackers waren hilarisch... De laatste avond eindigde met een dompertje: we gingen op "night safari": een lichte trekking, dachten we, waar we in de jungle gingen wandelen en aapjes en vogels zouden spotten en dergelijke. We hadden een Canadees leren kennen en hij sprak van een "once in a lifetime experience" en "awesome" en "best trip in Thailand", dus met hoge verwachtingen lieten we ons oppikken bij de Green Tulip. Ons enthousiasme werd echter al snel getemperd toen bleek dat het om nachtelijk zoo-bezoek ging... Wat een avontuur! Niet dus, want bij aankomst in de zoo werden we op een treintje (ja Jochem, alweer een trein!), compleet met voetbalstadionspots om de dieren te belichten en luidsprekers om de uitleg van de gids te horen, geduwd: and light now, on your left hand side, you see a leally nice aeeeenimal that can do almost eeeeevelything: lunning, jumping". In Pigeon English van de bovenste plank leidde de parkwachter/gids/treinbestuurder/babyleeuwentemmer ons langs herten, beren, tijgers, giraffen, olifanten. En na de parkrit waren we getuige van een groots spektakel: een fontein-lichtshow... Enfin, u hoort het al: niet bepaald "awesome" of een "once in a lifetime experience"... Maar we hebben het niet aan ons hart laten komen: de "OMG, wat doen we hier"-factor was te groot voor woorden, en bij iedere welgemeende "ooh" en "aah" van onze extatische medetreinreizigers/zoobezoekers bij het zien van een zoveelste kont van een verveelde neushoorn met een chronisch slaaptekort vanwege de indringende spots en luidsprekers, deed ik het bijna in mijn broek.
Enfin, het was duidelijk tijd om Chiang Mai te verlaten en nog maar eens verder te treinen naar een ander oord: Sukhothai.
Aangekomen in Sukhothai werden we opnieuw overvallen door de geweldige hitte (in het Noorden koelt het 's avonds lekker af). Hier zouden de mooiste oude tempels van Thailand staan, dus 's morgens sprongen we vroeg uit bed en huurden we fietsen om de oude stad te bezoeken. De stad bleek echter een groot Bokrijk-gehalte te hebben: volledig gerenoveerde tempels en ruines in een idyllisch aangelegd park met vijvers en bloemen. Er liepen enkele jonge monnikken rond in dat park en Jesse besloot, tegen beter weten in, om voor wat hilariteit te zorgen en een wildplassende monnik te fotograferen. Hij dacht dat de monnik in kwestie verstoppertje met hem wou spelen en schrok zich een ongeluk bij het zien van zijn urinerend lid!!! De logica ontgaat mij volledig: monnikken - verstoppertje - foto's... Maar we lagen natuurlijk weer 3 dagen plat van het lachen. De monnik kijkt ook recht in de camera: de foto met zijn verschrikte ogen staat op Flickr.

Intussen zijn we opnieuw in Bangkok: we geven het een nieuwe kans. De winkels zijn hier gigantisch en ik voel het geld wild in mijn zakken springen! Gelukkig is Jesse hier, mijn extern geweten. Hij zorgt ervoor dat ik niet "boven mijn stand ga leven", of toch maar een heel klein beetje. Maar het is hier shopping heaven and I am in serious need of some retail therapy! Maar het mag niet en het kan niet, anders moeten we volgende maand al terug naar huis komen.

Wat er de komende week op het programma staat is nog onzeker: we wilden terug naar een van de eilanden, maar de prijzen swingen de pan uit, dus het zou ook kunnen dat we toch nog een stukje binnenland doen: west Thailand moet ook de moeite zijn...

We houden jullie op de hoogte.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Ine en Jesse!

Ik stel voor om bij jullie terugkomst - for memory's sake - een nachtelijk bezoek aan de Zoo van Zwartberg te arrangeren. ;-)
(Bokrijk is ook een optie, al heb je daar minder wildplassende monniken...)

Hou uw centen onder controle en als ge u overgeeft aan een uitspatting, doe het dan tegoei! Laat u dan ook maar eens zo hard gaan dat het nog een paar weken pijn doet... Denk eraan: alle kleren en andere prularia die ge ginds koopt, sleept ge mee tot ge terug zijt. (Ik probeer ook mee extern geweten te spelen haha).

Gaan jullie nu ook op bezoek bij Joost aka Danish Miqael? Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar zijn mansion. stoem hé?!

Enfin, ik ben blij dat jullie het goed maken, jullie foto's zijn zoals steeds dik in orde! Dat compenseert het gemis toch een beetje.

Nog veel plezier!

doe-hoei!!!

j&v

Anoniem zei

hoi jesse en ine,

hier je zusje.
ben blij dat het goed gaat daar. Ons floortje heeft het regelmatig over jullie en ze kijkt mee naar jullie mooie foto's.
Amuseer jullie maar goed en profiteer ervan maar zorg dat je niet teveel moet meenemen. Een jaar is lang en als je overal veel meeneemt wordt de bagage wel heeeel zwaar.

Dikke kussen,

floor, daisy en frederic

Anoniem zei

Lieve Jesse en Ine,
wat een prachtig verhaal, ik heb me een kriek gelachen! Maar goed dat ik niet bij dieje 'Harie Safari' was, want dan had ik me kwaad gemaakt hoor. Djeezus die arme beesten zeg!
Ik merk en zie, dat jullie van elke minuut genieten en dat is geweldig. Doe zo verder ;-).
Hier is het verschrikkelijk nat en druk. Ben op de honden in Stevoort aan het letten en dat samen met het vele werk voor school, is niet min lol! Ik heb een berje van tien centimeter te verbeteren dit weekend. Gelukkig zijn 3 van de vier examens al af.
Ik stuur jullie één dees dagen nog een email hoor. Nu ontbreekt me de inspiratie en helderheid van mijn geest. Vannacht geen oog dichtgedaan, want Atoum was ziek en moest om de 5 minuten overgeven. Tja dat hoort er allemaal bij hé :-).
Tot schrijfs, dikke zoen van Isa

Anoniem zei

Hè bah, zo op safari gaan is ook maar niks hè !
Weten jullie wat??? Hier ligt de sneeuw !!!
En ik mis jullie uiteraard heel erg, geen weekendjes Gent meer als ik er even tussenuit wil, alleen nog Rotterdam, ne mens zou van minder overspannen worden :-)
knuffels !